Data: 1 de març de 2020

La Paraula de Déu, encarnada en Jesús, fa més de dos mil anys que ajuda a edificar el nostre món. És un missatge d’alegria, ja que com ens diu el papa Francesc «Déu és a prop» i «va venir a visitar-nos en persona». Déu «vol estar amb nosaltres, donar-nos la bellesa de viure, la pau del cor, l’alegria de ser perdonats i sentir-nos estimats». El Papa ens ha deixat una preciosa definició d’aquesta Paraula quan s’hi refereix com «la carta d’amor que [Déu] va escriure per a tu». Aquesta Paraula té poder per «canviar la vida; fa passar de la foscor a la llum». (Homilia del papa Francesc a la Santa Missa del Diumenge de la Paraula, 26 de gener de 2020).

Una Paraula, doncs, que comunica amb el més profund de l’ànima i que ens desperta els sentits espirituals. Missatges que, com afirma el Papa, «ens poden ajudar a entendre i a dir qui som», perquè «l’home és un ésser narrador» que necessita «revestir-se d’històries per custodiar la seva vida». (Missatge del papa Francesc per a la 54a Jornada Mundial de les Comunicacions Socials).

La Paraula de Déu ens anima, ens edifica i ens enforteix. És un repte, doncs, que les nostres paraules tractin d’animar, d’edificar i d’enfortir les persones que ens envolten. ¿Què podem fer perquè les nostres paraules avancin pel camí de la veritat, de la bondat i de la bellesa? La feina dels professionals de la comunicació és primordial. Narrar una història, allò que succeeix, és una professió bella. Però, alhora, és una professió exigent: els relats poden animar o ferir, poden ajudar o enfonsar, poden unir o dividir, poden construir o destruir. La paraula és el bisturí que dissecciona la realitat i cal que s’utilitzi amb precisió i destresa, buscant sempre el bé i la veritat.

Treballar en l’àmbit de la comunicació exigeix estar molt atent i no deixar-se enganyar pel «príncep de la mentida», que sempre està a l’aguait. Comunicar la veritat, la bondat i la bellesa hauria de ser el principal estímul i objectiu dels comunicadors.

En una recent trobada amb periodistes de Barcelona amb motiu de la celebració del seu patró, Sant Francesc de Sales, vaig poder constatar que la motivació dels professionals de la comunicació era precisament aquesta: explicar la veritat. Vivim en un món en què la tecnologia marca el ritme de les nostres vides; la velocitat es distingeix com un valor. En aquest món accelerat, cal trobar l’espai per poder oferir informació fidedigna i veraç. Necessitem persones que puguin donar fe del que succeeix.

Animo a tots, siguin professionals de la comunicació o no, a dir sempre la veritat i a generar notícies fidedignes. Fidedigne, del llatí fides i dignus, significa digne de fe, de confiança. Siguem dignes de fe i de confiança amb les nostres paraules. Promoguem fidei news i acabem amb les fake news!

Benvolguts germans i germanes, que la fe i la confiança que genera el missatge de Jesucrist ens ajudi a caminar cap a la veritat, ens doni força i ens reconforti sempre.