Data: 12 de maig de 2024

Aquest diumenge, en la solemnitat de l’Ascensió del Senyor, se celebra la Jornada Mundial de les Comunicacions Socials, enguany amb el lema «Intel·ligència artificial i saviesa del cor per una comunicació plenament humana». El missatge del papa Francesc alerta dels riscos de l’ús i desenvolupament de noves formes de comunicació a partir de la irrupció de la intel·ligència artificial.

No hi ha cap dubte que la intel·ligència artificial és un avanç tecnològic de primer ordre, que ens permet accelerar molts processos i càlculs per fer-nos la vida més fàcil. En l’àmbit que avui ens ocupa, veiem com aquesta tecnologia està modificant tant la producció de notícies com el consum de la informació.

Ja fa anys que els professionals de la comunicació utilitzen eines tecnològiques per elaborar i fer-nos arribar les notícies. Les utilitzen amb plaer, perquè els permeten accedir fàcilment a un extens univers de dades. Gràcies a un sistema d’algoritmes i operacions, incomprensible per a molts de nosaltres, es processen aquestes dades per analitzar patrons, verificar fonts, identificar informacions enganyoses, validar informacions, etc.

Sovint associem la intel·ligència artificial amb la creació de continguts, però en el món de la comunicació i també en altres àmbits, s’utilitzen moltes aplicacions «intel·ligents», molt útils per a diverses tasques. Així, per exemple, recorrem a aquestes eines per a la traducció de textos, transcripció de documents audiovisuals, etc. La intel·ligència artificial està transformant les nostres vides en la cerca d’allò que ens resulti més pràctic i confortable. A vegades, però, el resultat no és satisfactori. Sense el component humà, mai aconseguirem que la comunicació, en el seu sentit més ampli, sigui plenament humana.

Cal ser conscients que les màquines ens ajuden, però no sempre poden substituir-nos. Així, per exemple, una traducció automàtica pot resultar surrealista i desnaturalitzada amb errors que només l’ull, l’oïda i la ment humana poden detectar i corregir. Estic segur també que, en més d’una ocasió, hem pogut experimentar la frustració que se sent quan tractem de comunicar-nos telefònicament amb un sistema de locució automàtic que, sovint, ens priva de poder resoldre qualsevol consulta eficaçment. L’absència d’un interlocutor humà dificulta la comunicació.

La substitució de tasques humanes per l’automatització de la intel·ligència artificial genera incertesa sobre el futur de moltes professions. Però convé recordar que una màquina no té criteri moral i, per tant, no pot contextualitzar els fets ni fer-se responsable

La intel·ligència artificial no és innòcua ni neutral, i per això hem de mantenir viu un procés de reflexió que ens ajudi a identificar tot allò que pugui deshumanitzar les nostres vides. Com ens diria avui Jesús, la tecnologia està al servei de la persona i no la persona al servei de la tecnologia.

Benvolguts germans i germanes, davant d’aquest important repte, us animo a treballar per la humanització de la tecnologia i la comunicació. Preguem per tots els nostres periodistes i comunicadors perquè, per intercessió de sant Francesc de Sales, treballin per una comunicació que promogui una vida més plena i íntegra de la persona humana.