Data: 26 de gener de 2025
Avui l’Església celebra el VI Diumenge de la Paraula de Déu. El papa Francesc, en el context d’aquest any jubilar, ha triat el lema «Espero en la teva paraula» per a aquesta jornada, inspirat en el salm 119 (cf. Sal 119,74).
Aquesta celebració coincideix amb l’inici de la IX Setmana de la Bíblia a les diòcesis catalanes. Una setmana amb iniciatives per viure la Paraula de Déu, la llum que il·lumina els nostres passos en el camí de la vida.
Amb joia ens enamorem de la Paraula de Déu, la contemplem com si fos una casa bonica que trobem pel camí en el nostre pelegrinatge per la vida. Avui us convido a aturar-vos i a entrar-hi sense presses, a descobrir-ne la immensitat, els detalls i la bellesa que no podem percebre des de fora. Sí, us convido a penetrar en els racons de la Bíblia i a fer-ne la vostra llar, la vostra vida. Amb determinació ens diu el Papa que creixem i ens familiaritzem amb la Sagrada Escriptura (cf. Aperuit illis, 15). Certament, la Paraula de Déu, quan és propera i familiar, és font d’alegria i d’esperança, especialment en els temps difícils i foscos, en què sembla que defallim. Crist és la nostra esperança (cf. 1Tim 1,1).
La Sagrada Escriptura és una bella cançó d’amor que Déu ens canta a cadascun de nosaltres. Cal escoltar-la bé per delectar-nos amb la seva melodia. La tornada d’aquesta cançó ens repeteix una vegada i una altra com en som d’afortunats, afortunats de tenir Déu sempre al nostre costat. Quan llegim i escoltem amb atenció aquesta cançó, descobrim textos meravellosos que alimenten i mantenen viva la nostra esperança.
Tenim un exemple preciós en un passatge de l’Evangeli de Lluc. Pere va sortir a pescar amb altres pescadors, però, després de no pescar res en tota la nit, van desistir i van posar les barques a la vora del llac. Jesús es va acostar a Pere mentre plegava les xarxes buides i li va demanar que tornessin a remar llac endins i calessin de nou les xarxes. Pere havia perdut tota l’esperança. Tanmateix, finalment, ho va tornar a intentar; va creure en la Paraula de Jesús. Van calar les xarxes i van obtenir una pesca abundant. Va ser tan quantiosa que les xarxes se’ls esquinçaven. Pere es va avergonyir d’haver dubtat del Mestre i li va demanar perdó. Jesús, llavors, li va assegurar que seria pescador d’homes. Pere ho va deixar tot i el va seguir (cf. Lc 5,1-11).
Quan confiem en Crist, rebem un ànim i un amor que ens desborda, que trenca la nostra fragilitat i ens fa forts per tirar endavant en l’adversitat. Deixem que Déu trobi un lloc en el nostre cor i il·lumini la nostra vida i l’ompli de sentit. Deixem que la seva Paraula ens guiï. Qualsevol moment del dia és bo per anar al seu encontre. No cal gaire preparació, només curiositat i una mica de fam de Déu, que podem saciar amb una breu lectura de la seva Paraula.
El papa Francesc ens suggereix, amb gran encert, que tinguem sempre a mà, a la butxaca, bossa, cartera o motxilla, un petit exemplar de l’Evangeli. I per als més moderns, també existeixen diverses aplicacions i pàgines d’internet. Avui pot ser un gran dia per llegir, escoltar i meditar la Paraula de Déu. Repetim-nos això cada dia.
Benvolguts germans i germanes, anunciem amb alegria l’Evangeli als nostres germans. Fem-ho amb paraules i amb el nostre testimoni de vida.