El Seminari Conciliar de Barcelona va acollir, aquest dissabte dia 13 d’abril, la divuitena Jornada de mestres i professors de religió catòlica de Catalunya i Andorra, coorganitzada per la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i el Secretariat Interdiocesà per a l’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC).
La trobada, que va aplegar més de 170 mestres i professors, va ser presidida per l’arquebisbe Joan Planellas, president del SIERC, i va comptar amb la presència del cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona; de Carles Armengol, director general d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya, i Meritxell Ruiz, secretària general de la FECC.
Parlaments de benvinguda i inici de la Jornada
Meritxell Ruiz, en la benvinguda als assistents, va destacar la importància d’aquestes jornades i de l’escola cristiana com a «transmissora de valors i d’un ensenyament de qualitat adreçat a tothom, sense exclusions». Per la seva part, Carles Armengol va fer referència als resultats del Baròmetre de la religiositat i de la gestió de la seva diversitat, que mostren «una identitat religiosa plural i fragmentada, poc conflictiva, però amb molt desconeixement del fenomen religiós».
L’arquebisbe Joan Planellas va felicitar els docents que «han de treballar sovint a contracorrent» i va assegurar que «el seu treball abnegat, així com el de l’Escola cristiana en general, és garantia del dret a la llibertat religiosa i a la llibertat d’ensenyament». Així, va recordar-los que «tots nosaltres som fills i filles de l’Església catòlica, al servei de la qual estem» i que, per tant, «la identitat catòlica dels docents de religió els converteix en autèntiques persones missioneres al servei de l’evangelització».
«Per a molts dels vostres alumnes, especialment els qui treballeu a l’escola pública, el vostre testimoniatge cristià serà l’únic que rebran», va expressar el president del SIERC. Per aquest motiu, «per a ser missioners enmig dels nostres infants i joves, ens cal formar-nos en tot allò que pot capacitar-nos millor», va dir.
Conferències i tallers
Després d’aquests primers parlaments va tenir lloc la ponència «La pedagogia de Déu», que va oferir el director del Col·legi Abat Oliba – Spínola, Jordi Cabanes.
A continuació, els participants es van repartir en els vuit tallers de la Jornada sobre temàtiques diverses: el creixement espiritual per a infants i joves a partir de la metodologia Montessori, l’aproximació a l’educació afectivosexual des del valor de la persona i la bellesa del cos, la gestió emocional a l’aula seguint el mestratge de Jesús, l’acompanyament i la recerca del sentit de la vida, la música com a lloc privilegiat per al primer anunci, les possibilitats del treball de la religió a través de l’aprenentatge-servei, els llocs de culte com a espais d’aprenentatge i propostes de situacions d’aprenentatge i activitats per a la classe de religió.
Ja a la tarda va tenir lloc la segona conferència de la Jornada, amb el títol «La identitat i el diàleg, un binomi irrenunciable per a l’ensenyament de la religió». En aquest cas, va anar a càrrec de Rafael Muñoz, coordinador del SIERC i delegat per a l’ensenyament de l’Arquebisbat de Tarragona, i de Mn. Pepe Chisvert, delegat per a l’ensenyament del Bisbat d’Urgell.
La Jornada va cloure amb la celebració de l’eucaristia en acció de gràcies pels fruits d’aquesta trobada, que va presidir l’arquebisbe Joan. Durant l’homilia va recordar que «ser fidel a la causa del Regne comporta riscos, conflictes i enfrontaments», però que «Jesús, el Ressuscitat, es fa trobadís en qualsevol situació, allà on els seus amics el necessiten, allà on pot ajudar a descobrir un nou significat de les coses, una nova valoració de la vida». L’Arquebisbe va convidar els docents a «ser testimonis, tot sabent que el millor anunci és dir que “Jesús és viu”», un anunci que «només podem fer amb la nostra vida, sent testimonis de Jesús amb la nostra predicació o ensenyament oral, però també amb el testimoniatge coherent de tota la vida».
Lectura del manifest
Com a cloenda d’aquesta divuitena edició, es va llegir el manifest de la Jornada, consistent en una reflexió sobre la figura del docent de religió. En aquest document s’afirma que «la visibilitat del genoma cultural heretat possibilita la base de la construcció de la persona», que «el docent de religió és aquell especialment atent a les realitats més desafavorides de l’àmbit educatiu» i que treballa «valors i virtuts que menin a rutes on poder fer experiència de sentit personal i comunitari en favor del bé comú».
Font: Arquebisbat de Tarragona