Data: 4 de febrer de 2024
D’un temps ençà, la tecnologia, especialment l’arribada de la intel·ligència artificial, està ocupant un espai cada cop més rellevant en les nostres vides i en les nostres converses. La tecnologia des de fa dècades ha avançat amb l’objectiu de fer la nostra vida més fàcil i còmoda. Permetem que les màquines calculin, escriguin, corregeixin, creïn i, fins i tot, pensin per nosaltres.
Així, per exemple, ens hem acostumat a saber amb exactitud els carrers per on transitem i, si ens perdem, tenim un guia sol·lícit i no cal que triem a l’atzar algú perquè ens situï i ajudi. Quan volem adquirir un producte, el ventall de possibilitats és ampli i amb un parell de cerques virtuals tindrem la informació necessària per anar-lo a buscar o encara millor, perquè ens el portin. Si patim per algú, un missatge ràpid ens alleujarà immediatament.
I ara hem fet un pas més amb la intel·ligència artificial, partint de quantitats ingents de dades generades per nosaltres podem crear en poc temps allò que ens costaria invertir-ne molt, cosa que ens meravella. No obstant això, no tot són flors i violes. Segons un estudi recent publicat pel Fons Monetari Internacional, aquesta nova tecnologia afectarà aproximadament el 40% dels llocs de treball a escala global i, en el cas de les economies avançades, el 60% de l’ocupació en patirà un impacte més o menys directe.
Precisament, en relació a aquesta situació, el passat 1 de gener el papa Francesc emetia un missatge amb motiu de la 57a Jornada Mundial de la Pau en què demanava que es posés la tecnologia al servei de la pau i de la dignitat de les persones: «La dignitat intrínseca de cada persona i la fraternitat que ens vincula com a membres d’una única família humana, han d’estar a la base del desenvolupament de les noves tecnologies». Els reptes futurs que planteja la irrupció de la intel·ligència artificial són majúsculs i cal que els afrontem tenint sempre presents els valors que Jesús ens va ensenyar, per tal que la terra «esdevingui una llar digna de tota la família humana» (Gaudium et Spes, 57).
Per això, cal que prenguem consciència de la necessitat d’utilitzar la tecnologia èticament i d’una manera responsable. No podem oblidar que la intel·ligència artificial és una eina que ha d’estar al servei de tota la humanitat, sense descartar ningú. I és que, en el fons, el que ens fa humans és la capacitat de sentir empatia per als altres, de ser solidaris, d’estimar, de pensar en el sentit transcendent de la vida. El que podríem definir com a intel·ligència espiritual.
Benvolguts germans i germanes, preguem a Déu que ens ajudi a recordar la nostra dignitat humana i que faci de nosaltres una eina al servei de la pau i de la concòrdia. Totes les respostes que ens pugui donar la intel·ligència artificial no poden oblidar els valors de Jesucrist. Ell és el camí, la veritat i la vida.